9 Knytning mellom lønns- og arbeidsforhold
I inndata ligger informasjon om arbeids- og lønnsforhold i ulike tabeller (kapittel 6). I dette kapittelet beskrives hvordan arbeids- og lønnsforhold knyttes sammen.
Alle lønnsforhold i en måned skal knyttes til ett arbeidsforhold i samme måned, og disse arbeidsforholdene vil framkomme på én av tre mulige måter, i denne rekkefølge:
Arbeidsforholdet er rapportert denne måned (variabelen ARB_KILDE = a-melding t)
Arbeidsforholdet etableres ved søk mot forrige periode (ARB_KILDE = a-melding t-1)
Fiktive arbeidsforhold etableres (ARB_KILDE = fiktivt)
Dersom det ikke er mulig å knytte et lønnsforhold til et arbeidsforhold hverken for statistikkmåneden (måned t) eller måneden før (måned t-1) etableres det et fiktivt arbeidsforhold slik at det etableres en teknisk knytning. Dette må gjøres fordi modellen og videre klargjøring av data krever at alle lønnsforhold er knyttet til et arbeidsforhold. Det legges på et merke som viser at arbeidsforholdet er fiktivt. Kjennemerker som start- og stoppdato på arbeidsforholdet, yrke, avtalt stillingsprosent, m.m. vil være uoppgitt for de fiktive arbeidsforholdene.
Inntektsmottaker med arbeidsforhold og uten lønn
Det kan være flere årsaker til at denne situasjonen oppstår:
Inntektsmottaker har ikke mottatt lønn i arbeidsforholdet denne måned, f.eks. ekstrahjelper
Arbeidsforholdet har startet i perioden, men det har ikke vært utbetalt lønn
Arbeidsgivere melder inn arbeidsforhold som ikke er aktive av praktiske hensyn. Det kan f.eks. være vikarbyråer som melder inn hele vikarlisten eller sesongarbeidere står med aktive arbeidsforhold hele året
For gruppen frilansere, oppdragstakere m.m. er det kun plikt til å melde inn arbeidsforholdet når det er utbetalt en inntekt. Men det kan tenkes at arbeidsgivere velger å rapportere arbeidsforholdet selv om det ikke har vært utbetalt lønn, f.eks. ved at styremedlemmer blir meldt inn fra dag 1
Det er rapportert permisjon (uten lønn) – alle permisjoner over 14 dager skal rapporteres i a-ordningen. Se mer informasjon om permisjoner i veiledningen for a-ordningen (skatteetaten.no)
Personen mottar ytelser som erstatter lønn (fra NAV)
Inntektsmottaker uten arbeidsforhold og med lønn
Denne situasjonen vil oppstå ved f.eks. manglende rapportering av arbeidsforhold eller ved etterbetaling av lønn knyttet til avsluttede arbeidsforhold. I tillegg kan man forvente å mangle arbeidsforhold for enkelte typer lønnsforhold, f.eks. styrehonorar.